De toekomst van HR is gamechanging

Een absoluut boeiende evolutie is er momenteel in de wereld van HR bezig. Waar eerder de ‘machine HR’, gedreven op data, wedijverde met de meer menselijke insteek, geloven de frontrunners in HR vandaag vooral in de synergie tussen beiden.

Het verbaast uiteraard niet wanneer ik meegeef dat vooral vanaf 2024 de AI gedreven HR mindset onze corporate wereld in België is binnengedrongen. Er zijn nog maar weinig uit de kluiten gewassen bedrijven die nog geen HR platform gebruiken om al hun HR data, alles wat te maken heeft met talentmanagement, performance screening, employee engagement surveys, rekrutering, … te koppelen op een platform. HR is hierdoor een gamechanger geworden. Waar HR voorheen vooral een ondersteunende, adviserende en administratieve rol had, verandert dit in een razend tempo naar een rol als aandrijver van de organisatiestrategie. HR beschikt nu niet alleen over de Human data, de cijfers, maar is momenteel ook het enige departement dat de HR data effectief begrijpt. Deze HR data is op vandaag cruciaal in het nemen van beslissingen in de managementkamer en dit gebeurt aan de hand van dashboards geleverd door de platformen.

Hiernaast is de revolutie om meer zorg te dragen voor het mentaal kapitaal in onze bedrijven nagenoeg geëvolueerd tot een evidentie. Het hoeft bij CEO’s niet meer gepitcht te worden dat medewerkers die zich goed voelen, ook beter presteren. En omgaan met de mens als wezen met ambities op het vlak van werk alsook in de privésfeer, geraakt ingeburgerd. Wel liggen er nog opportuniteiten open wanneer het gaat over de leidinggevenden van de toekomst, want ook die rol zal onder de invloed van AI vrij snel sterk wijzigen.

Er zal een stijgende vraag zijn naar leidinggevenden die in staat zijn Human-Centric te zijn. Meer dan ooit zullen ze, door toenemende hybride en online werksystemen, samenhangende teams moeten bouwen, talent development moeten stimuleren via continous learning en empathie. Er zal een shift komen van taakmanagement naar het voeden van teams doorheen snelle veranderingen in de bedrijfsomgevingen. In tijden van nakende heroriëntatie, herorganisatie en zelfs herstructureringen, zal de human-centric benadering een onderscheidend verschil maken.

 

In 2025 gaan de frontrunners in de bedrijfwereld zich meer een meer focussen op de connectie tussen the two dots, nl. de Human-Centric uitdaging en de Data-AI werkelijkheid. Op alle niveaus binnen de bedrijfsvoering zal geëxperimenteerd worden met andere benaderingswijzen tussen de hiërarchische lagen en binnen teams. Skills als genuanceerde communicatie, emotionele intelligentie en strategisch denken komen voorop te staan met empathie als codewoord. Er zal beslist worden vanuit de wetenschap, de data, maar meer nog zal er werk gemaakt worden van wat mensen nodig hebben om mee te kunnen evolueren in de wijzigingen die binnen onze bedrijven onherroepelijk op ons afkomen.